Funnel VS Website
28 januari 2021 
in Funnels
4 min. leestijd

Funnel VS Website

Veel bedrijven hebben het gevoel dat ze een website nodig hebben. Maar ze vergeten daarbij dat een website, website verkeer nodig heeft om te converteren. Daarnaast moet deze website ook conversie gericht zijn opgebouwd om ook daadwerkelijk te converteren.

Daarnaast weten veel bedrijven niet wat een funnel is. Een funnel is een stappen proces die jou prospect doorloopt om uit eindelijk een lead te worden. In dit artikel gaan we de website tegen de funnel op zetten zodat we gaan zien welke van deze het meest waardevol is voor jouw bedrijf!

De voordelen van een website

Een website wordt over het algemeen gebruikt als een ‘online visitekaartje’ terwijl je er eigenlijk veel meer uit kan halen (Mits deze goed is ingesteld!). Wat in mijn ogen de grote voordelen van een website is:

  • De contentstrategie
  • Organisch groeien
  • Meerdere diensten

Dit zijn in mijn ogen de 3 grote voordelen als je op de juiste manier gebruik maakt van een website.

De content strategie van jouw website

Wanneer je een goede content strategie toepast op je website dan is de kans groot dat hier veel leads uit komen. Het is uit eindelijk van belang dat je deze leads op de juiste manier opvolgt. Doe je dit niet op de juiste manier? Dan ga je echt heel veel klanten mis lopen!

Ik heb namelijk zelf ook die fout gemaakt z’n 5 jaar geleden.. Ik had totaal geen opvolging bij mijn leads, daarnaast wist ik ook niet hoe dat moest.. Terwijl als je deze lead op de juiste manier op volgt (email marketing) jij hier zoveel meer klanten uit gaat halen als dat je op dit moment doet.

Een goede content strategie is dat je de juiste content plaatst op jouw website. Dus denk aan blog berichten of video’s iets waar jou doelgroep ook echt wat aan heeft.

Kijk bijvoorbeeld eens naar mijn website, ik geef super veel gratis informatie weg (letterlijk ik houd niks achter!) en door dit te doen, gaan jou bezoekers vragen krijgen, of die willen meer van jou weten of leren waardoor er een lead bij jou binnen komt.

Organisch groeien binnen zoekmachines

Een ander groot voordeel van een website is wanneer jij dus relevante content aan het plaatsen bent. Jij hierdoor hoger gaat komen in Google en andere zoekmachines. Hierdoor zal jij GRATIS website verkeer krijgen. En als je dus de bovenstaande tip goed toepast dan zullen de leads / aanvragen / klanten van zelf binnen komen.

Organisch groeien doe je echt door content te plaatsen op je website!

Ook kan je meerdere diensten aanbieden

Bij een website is het heel eenvoudig om een kopje te maken waaronder meerdere diensten of producten staan. Op deze manier kan jou website bezoeker zien wat jou specialiteiten zijn en dus kan je onverwachts ook ander soort werk binnen krijgen (of andere producten verkopen)

Dit zijn in mijn ogen de 3 grote voordelen van een website. Uiteraard zijn er ook een aantal nadelen

Wat zijn de nadelen van een website?

Een website vraagt ook technische kennis. Hier komt dus bij kijken dat je ALTIJD een SSL certificaat op je website moet hebben om een veilige verbinding te maken voor jouw website bezoekers.

De website snelheid is van groot belang! Duurt jouw website langer als 3 seconden met laden dan is de kans groot dat je ruim 80% van je conversie verliest.

Ook is het ontwerp super belangrijk, ‘het oog wil ook wat’ en in dat opzicht zijn we best verwend geworden. Het is van cruciaal belang dat jouw ontwerp ook aansluit op jouw diensten / producten maar ook op jouw doelgroep.

De Funnel

Een funnel is een stappen proces die jouw prospect doorloopt. Wanneer iemand volledig jouw funnel doorloopt maak je heb van bezoeker tot betalende klant. Hier onder ga ik de grote voordelen van een funnel opsommen en uitleggen.

Een funnel is vergelijkbaar met een website. Alleen dan véél minder uitgebreid. Een website bevat allerlei toeters en bellen zoals een menu, blogs, video’s noem eigenlijk alles maar op.

  • Afleiding vrij
  • Simpel proces
  • Er is maar één doel.
  • Makkelijk op te zetten

Waarom afleiding vrij veel beter is als allerlei toeters en bellen op je website!

Wanneer jij mensen naar een website stuurt met allerlei verschillende content dan gaan jouw bezoekers meer rond surfen op jouw website in plaats van dat ze bezig zijn met het gene waarvoor ze zijn gekomen.

Een funnel daarin tegen is alles behalve dat. Vaak is de voorkant van een funnel een basic pagina met informatie over het gene wat jij aanbied. Het enigste wat deze persoon op deze pagina kan doen is een bepaalde doelstelling behalen.

  • Aanmelding nieuwe lead
  • Aankoop product
  • Inschrijving nieuwsbrief

Je neemt als het ware jou bezoeker mee in een soort verhaal (Denk aan het AIDA Model). En wanneer zij onder aan de pagina zijn moeten ze technisch verkocht zijn waardoor zij over gaan tot actie.

Het is een heel simpel proces (Makkelijker als je denkt!)

Wanneer dus een persoon jouw eerste doelstelling heeft behaald kan je hem een volgende pagina laten zien. Een eventuele upsell pagina. Hier kan je vervolgens een aanbod plaatsen wat weer een stukje duurder is als het aanbod waar ze op pagina één op kwamen.

Het is wel belangrijk dat deze producten/diensten op elkaar aansluiten.

Wat ik vaak doe is een gratis weggever weggeven, hiervoor laten mensen hun naam + email achter. Vervolgens krijgen ze een betaald aanbod te zien wat weer aansluit op het gratis weggever dat ze zojuist hebben gekregen.

Elke funnel heeft maar een doel voor ogen!

Het mooie van een funnel is omdat je elke stap inricht met één doel zal de conversie ook vele male hoger zijn .

De mensen kunnen namelijk maar een ding op deze pagina doen. En dat is bijvoorbeeld gebruik maken van jou gratis weggever.

Daarnaast is het heel makkelijk om deze personen bij elke stap binnen de funnel op te volgen. Stel jij hebt een gratis weggever en wanneer iemand er gebruik van maakt heb je een mini product van laat zeggen € 50,- en uiteraard een hoofd product van bijvoorbeeld € 500,-

Als mensen wel jou gratis weggever gebruiken, maar niet het mini product. Dan kunnen we deze personen eerst opvolgen naar het mini product.

Wanneer ze die vervolgens hebben gekocht kunnen we deze klanten opvolgen naar jou hoofd product.

Weinig technische kennis vereist! Een funnel is makkelijk te bouwen.

Daarnaast is een funnel bouwen super makkelijk. Met veel GRATIS tools zoals WordPress en Elementor kan je al hele goede funnels bouwen.

Het is alleen van belang dat je de mensen naar elke actie ook weer doorstuurt naar de juiste pagina. Als je dit doet laat je deze personen de juiste stappen doorlopen om uit eindelijk véél meer omzet en sales te maken.

En doordat je zo goed als 3 tot 6 paginas hebt ontwikkeld zal jou website ook veeel minder zwaar zijn met laden.

Wat is mijn mening na dit artikel?

Ik persoonlijk werk liever met een funnel omdat we op deze manier meer sales en leads kunnen binnen laten komen als met een traditionele website. Daarnaast is het bouwen van een funnel veel makkelijker als een website, en daarnaast is de conversie ook vaak vele male hoger.

Dus mijn voorkeur gaat absoluut uit naar een funnel!

Over de schrijver
Reactie plaatsen