Starten met Facebook Ads

Wil jij gaan starten met Facebook Ads? Dan heb ik hier een korte handleiding die jou goed op weg kan helpen. Dit zijn in feite de stappen die wij zelf voor elke nieuwe campagne doorlopen. Heb je vragen? Laat dan gerust een vraag achter onder aan in de comments.

Wat gaan we doornemen in dit artikel:

  • Wat zijn jouw doelstellingen?
  • Opzetten Facebook Ads Manager
  • Data meten met de Facebook Pixel
  • Hoe maak je een goede Facebook Ads advertentie
  • Het bouwen van je eerste campagne
  • Hoe analyseer je dan de data?
  • Facebook Ads campagnes opschalen

Wat zijn jouw doelstellingen?

Elk bedrijf heeft zijn eigen type doelstelling waar hij/zij op wilt focussen. De een wilt meer naamsbekendheid opbouwen, de ander meer volgers/likes, meer leads, meer offerte aanvragen of meer aankopen. Dit zijn allemaal verschillende doelstellingen waar jij je op kunt focussen en waar jij jouw campagne vooraf op kunt inrichten.

Opzetten Facebook Ads Manager.

Het is belangrijk dat je niet op de ‘bericht promoten’ knop klikt omdat je dan niet op de juiste manier bezig bent. Jij wilt natuurlijk niet jouw geld gaan verspillen! Het is van belang dat je een business account aanmaakt op https://business.facebook.com/create/. Hier kan je een business account aanmaken. Wanneer je dat hebt gedaan, ga je direct een advertentie account maken, jouw facebook pagina koppelen, of een nieuwe aanmaken, en uiteraard ga je ook alvast de Facebook Pixel aanmaken.

Data meten met de Facebook Pixel

Facebook heeft uitgebreide en geavanceerde algoritmes die het hele platform draaiend en relevant houden voor zijn bezoekers. Hierdoor weet Facebook, advertenties aan de juiste personen te laten zien. Om van dit algoritme gebruik te kunnen maken moet je een Facebook Pixel aanmaken en koppelen aan je website. Wanneer deze is gekoppeld, wordt alle data van je website doorgestuurd naar Facebook, zodat je deze data kan gebruiken om bepaalde targeting groepen aan te maken.

Hoe maak je een goede Facebook Ads advertentie?

Een goede advertentie bestaat uit verschillende factoren: Design, Tekst & Call To Action. Het design moet jouw doelgroep aanspreken. Wanneer je dit doet, zal de aandacht van een persoon gevestigd worden op jouw advertentie. Vervolgens schrijf je een tekst volgens het AIDA model. Dankzij dit model laat je mensen sneller over gaan tot actie zonder ook maar pusherig of gladde verkooptechnieken te gebruiken!

Het bouwen van je eerste campagne.

Wanneer jij een goede advertentie hebt gemaakt. Dan ga je jouw eerste campagne bouwen. Je selecteert je gewenste doelstelling in je Facebook Business manager en selecteert je Facebook Pixel. Met Facebook Ads kan je iemand benaderen op basis van interesses. Als jij bijvoorbeeld voetbal schoenen verkoopt, dan kan jij bijvoorbeeld FIFA targeten zodat deze ‘voetbal liefhebbers’ jouw advertentie zien. Deze manier werkt uiteraard voor elke branche hetzelfde. Als je dit zo hebt opgezet ga je vervolgens de advertenties die je vooraf hebt gemaakt er in zetten en hoef je alleen nog maar je campagne te publiceren!

Het analyseren van alle data

Wanneer jij je campagne voor een aantal dagen hebt laten lopen, is het van belang dat je deze data dan uitleest en gaat kijken welke interesses conversies hebben opgeleverd. Een conversie is een behaalde doelstelling. Stel jouw doelstelling is, zoveel mogelijk offerte aanvragen binnen krijgen. En jij hebt één offerte aanvraag binnen, dan heb jij één conversie. Je wilt dus dat jouw campagne zoveel mogelijk conversies gaat opleveren!

Wanneer je ziet dat een bepaalde interesse geen conversies oplevert of niet winstgevend conversies oplevert, dan zet je deze uit, omdat het dus niet interessant is om op deze bepaalde interesse te gaan adverteren!

Facebook Ads campagne opschalen

Wanneer je ziet dat bepaalde interesses veel conversies opleveren tegen lage kosten, dan is het interessant om deze op te schalen. Opschalen kan je op verschillende manieren doen. Uiteraard geheel afhankelijk van het marketing budget dat jij er in wilt stoppen. Persoonlijk, zou ik goedlopende advertentie sets dupliceren en met 25% het budget verhogen. Ook kan je een nieuwe CBO campagne maken, oftewel Campaign Budget Optimalisatie, deze campagne beheert het budget over de gehele campagne in plaats van per advertentie set. Hier kan je ook alle winstgevende advertentie sets naar toe kopiëren en beide campagnes laten draaien!