Wat betekend het AIDA Model?
De afgelopen dagen heb ik een aantal artikelen geplaatst over online marketing, tips en tricks over hoe jij kan starten met Facebook Ads, Funnels en online marketing. Het was me opgevallen dat ik een aantal keren het AIDA model heb laten vallen dus leek het mij wel geschikt om daar een kort artikel over toe te wijden.
Waar staat het AIDA model voor en wat kan je er mee?
AIDA staat voor Attention, Interest, Desire, Action. In dit artikel gaan we alle 4 de elementen van het AIDA model bespreken. Wanneer jij in deze volgorde een tekst opbouwt zal jij gegarandeerd hogere conversies behalen in jouw funnels en online marketing. Ben jij nieuwsgierig hoe dit nou precies werkt? Blijf dan zeker verder lezen
Attention: Trek de aandacht van de kijker.
Wanneer jij in jouw eerste kop / headline al meteen de aandacht weet te trekken dan is de kans groot dat deze persoon verder gaat lezen! Hierom is het van cruciaal belang om als eerst (positief) de aandacht te trekken.
Interest: Wek een interesse op bij de kijker.
Wanneer je dus de aandacht van de kijker / website bezoeker hebt, dan is het van belang om een bepaalde interesse te weken. Dit kan je doen door een aantal voordelen van jou product of dienst te benoemen.
Desire: Wek een verlangen / behoefte op.
Nu je zijn of haar aandacht hebt, interesse heb opgewekt. Dan is het belangrijk om een bepaalde behoefte op te wekken. Dus leg uit welke problemen jouw product / dienst oplost voor de persoon. Wanneer je dit doet komen we vervolgens aan bij de laatste stap.
Action: Zet de persoon aan tot actie.
Je hebt dus zijn aandacht, de persoon heeft de interesse en de behoefte het enigste wat nog nodig is dat de persoon over gaat tot actie. Je wilt tenslotte dat deze persoon een klant van je gaat worden.
Hoe gebruik je het AIDA Model?
Je kan het AIDA model toepassen op verschillende manieren. Denk bijvoorbeeld aan:
- advertentie videos
- Teksten
- Landingspaginas.
Wanneer je dit model op de juist manier toepast dan is de kans groot dat jou conversie enorm omhoog gaat. Wij gebruiken dit model voornamelijk in advertentie teksten, en website content (voornamelijk salespages). Op een pagina als deze is het niet nodig om de AIDA formule toe te passen omdat dit puur een informatieve pagina is (zonder addertjes onder het gras). Ik hoef jou op deze pagina niks te verkopen omdat ik je hier puur gratis waarde geef.
Op een salespagina verwerk ik wel het AIDA model omdat ik daar mijn website bezoekers wel wil overtuigen van mijn service of producten.