Ik krijg regelmatig de vraag van mensen wat nu echt belangrijker is.. De advertentie of de landingspagina? In dit artikel ga ik er het uitgebreid over hebben met als doel om jou betere inzichten te geven over adverteren op social media, advertenties en landingspaginas.
Adverteren op Social Media
Wanneer jij gaat adverteren op social media, ga jij jezelf zichtbaar maken bij potentiële klanten. Om te adverteren, betaal je Facebook om zichtbaar te mogen worden bij de interesses die jij opgeeft.
Hoe werkt dat dan deze Facebook interesses?
Nou, op social media kan je mensen targeten gebaseerd op iemands interesse.
Neem jezelf eens als voorbeeld, jij zit, als het goed is, ook regelmatig of soms op social media en op andere websites gewoon rond te surfen. Op deze websites zit een Facebook Pixel die vervolgens jouw ervaring en belevenis op de pagina meet.
Dus als jij bijvoorbeeld een nieuwe keuken aan het uitzoeken bent, dan ziet Facebook dat jij geïnteresseerd bent in keukens.
Als bedrijf is het dus interessant om dan op basis van deze interesse jou bepaalde advertenties te laten zien met betrekking tot keukens! De kans is namelijk groot dat jij hier dan op klikt.
Op deze manier kunnen we, gebaseerd op interesses, mensen targeten en naar een bepaalde aanbieding sturen!
Facebook heeft meer dan 25.000 interesses die je kan gebruiken om uiteindelijk jouw specifieke doelgroep te kunnen benaderen.
Wanneer je deze benadert, kunnen mensen vervolgens op jouw advertentie klikken en komen ze op de landingspagina terecht.
Maar wat is dan belangrijker? De advertentie of de landingspagina?
Het maken van een goede Facebook Advertentie
Het is van belang dat je een goede advertentie maakt. Deze advertentie laat mensen uiteindelijk van social media af gaan en laat ze vervolgens naar jouw aanbieding gaan.
Je wilt dus op een positieve manier de aandacht trekken en de persoon mee nemen in een bepaald verhaal.
En je hoeft geen hele goede verhaal schrijver te zijn, er is een bepaald model dat je gebruikt om de persoon aan te zetten tot actie.
Dat doe je met het AIDA model. Dit model gebruiken we in onze advertenties, maar ook in de landingspagina!
A = Attention
I = Interest
D = Desire
A = Action
Oftewel, trek de aandacht, wek een interesse op, wek een behoefte op en zet aan tot actie. Wanneer je in deze lijnen een advertentie tekst maakt, zal je in de meeste gevallen de mensen over laten gaan tot actie, en dat is op jouw advertentie klikken.
Het bouwen van een conversie gerichte landingspagina
Wanneer jij dus een social media gebruiker hebt aangezet tot actie, dus deze persoon zit op jouw pagina, wil je hier uiteraard de persoon binnen halen als lead of misschien wel gelijk als een betalende klant.
De pagina zal het werk moeten verrichten om je website bezoeker te overtuigen van jouw dienst of product, ook deze pagina wordt dus ingericht volgens het AIDA model.
Houd altijd in gedachten: Eenvoudigheid is de Key!
Maak het niet te moeilijk voor je website bezoekers. Zorg dat je pagina goed is ingericht zonder afleidingen. Neem je website bezoeker mee in jouw verhaal en laat deze overgaan tot actie.
Een goede conversie gerichte landingspagina:
- Heeft een snelle laadtijd: Duurt jouw website lang met laden? Dan verlies jij hier een hele hoop leads/klanten op!
- Heef weinig afleiding: Maak geen kermis met allerlei toeters en bellen van je website, houd het lekker clean en simpel!
- Heeft conversie gerichte teksten: Je wilt jouw bezoekers zo goed mogelijk overtuigen en inspireren met jouw product of diensten!
Dus wat vind jij zelf belangrijker, de advertentie of de landingspagina?
En om eerlijk te zijn, beiden hebben ze een verschillende functie! De advertentie laat mensen van social media naar jouw landingspagina gaan.
En op jouw landingspagina moet jij ze binnen halen als klant.
Dus in mijn ogen zijn ze beide even belangrijk. Ik wil namelijk zoveel mogelijk mensen naar mijn website sturen. Hiervoor heb ik de advertenties nodig. Door deze advertenties te optimaliseren, kan ik ook nog eens de kosten (drastisch) verlagen!
En dankzij mijn landingspagina haal ik klanten / omzet binnen dus hiermee verdien ik het geld terug wat ik in advertenties stop. Daarbij haal je er uiteraard winst uit, als je dit dus op de juiste manier optimaliseert en opschaalt.
Vragen over dit onderwerp?
Het lijkt mij super tof als jij jouw vraag over dit onderwerp onderaan deze pagina gaat stellen. Je kan hier (uiteraard gratis) onder de pagina een reactie achterlaten en daar jouw vraag invullen. Ik ga mijn best doen om deze zo spoedig mogelijk voor je te beantwoorden!