Wat is een funnel?
Wat is nou een funnel.. Een vraag die me zo goed als dagelijks gesteld wordt door prospecten die ik telefonisch aan de lijn heb. In dit blog artikel wil ik jou zo goed mogelijk informeren over wat nou exact een funnel is, wat voor een toegevoegde waarde het voor jouw bedrijf kan hebben en wat voor soorten funnel je kan maken!
Wat is een funnel?
Laten we gelijk met de deur in huis vallen en uitleggen wat nou een funnel is. Een funnel is een stappen proces die een website bezoeker doorloopt voor dat deze een aankoop of aanvraag bij jou indient. Een funnel wordt vaak gebruikt om de drempel voor een website bezoeker te verlagen waardoor je effectiever meer resultaat kunt halen uit je marketing campagnes.
Als jij bijvoorbeeld een online cursus verkoopt voor € 1.000,- en jij bied dit gelijk aan iemand aan, dan is de klein dat je hier sales op gaat maken.. En waarom? Omdat mensen je niet kennen, vertrouwen of er simpelweg nog niet klaar voor zijn.
Maar wat nou als je de drempel verlaagt? Dus je geeft bijvoorbeeld eerst een gratis e-book weg met uiteraard ook handige tips die jouw doelgroep verder kan helpen. En even tussen ons, dit e-book moet wel aansluiten op het gene wat je verkoopt!
En uit eindelijk deze persoon opvolgt door bijvoorbeeld email’s te sturen en eventueel retargeting via social media om hem over te halen tot aankoop of aanvraag.
Kortom: Met een funnel kan jij van een website bezoeker een lead maken, en deze lead kan je dankzij deze funnel omzetten tot betalende klant.
Wat voor toegevoegde waarde heeft een funnel voor jou bedrijf?
Ik ben van mening dat een funnel voor elk bedrijf meer omzet kan realiseren. En de praktijk laat ook zien dat ontzettend veel (grote) bedrijven gebruik maken van funnel voor dat jij een aankoop of aanvraag bij iemand in dient.
Een funnel is een online vastgoed die voor jou aan het werk is en er voor zorgt dat bepaalde activiteiten automatisch verlopen. Denk bijvoorbeeld aan koude acquisitie nog steeds zijn er enorm veel bedrijven die deze techniek gebruiken om aan meer klanten te komen..
Wat nou als jij een funnel kan bouwen die automatisch bezoekers omzet tot betalende klant. Hoeveel minder personeel heb je nodig om het aantal klanten te bereiken dat je nodig hebt? Of hoeveel doorgroei mogelijkheden zou je krijgen als je opeens misschien wel 3x zoveel aanvragen / klanten binnen krijgt?
Een funnel is altijd online en mensen kunnen 24/7 op deze funnel terecht komen zonder dat jij hier fysiek aanwezig voor hoeft te zijn.
Wat voor soorten funnels kan je toepassen voor je bedrijf?
Je kan verschillende funnels bouwen voor je bedrijf. Zolang je maar een vaste doelstelling gebruikt. Wat wil jij bereiken?
- Meer volgers
- Meer fans
- Grotere mailing lijst
- Grotere naamsbekendheid
- Product lancering
- Offerte aanvragen
- Aankopen
Voor al deze onderdelen kan je een verschillende funnel bouwen om jou doelstelling te behalen.