Wat komt allemaal kijken bij conversie optimalisatie?
Conversie optimalisatie, een echt vak jargon (Vak term). Als ik het hierover met mijn prospecten praat hebben zij vaak geen idee wat ik hier mee bedoel. In dit artikel wil ik jou dus zo goed mogelijk informeren over wat nou conversie optimalisatie is, wat de voor en nadelen hiervan zijn en waarom elk bedrijf dit zou moeten doen!
Conversie optimalisatie
Het optimaliseren van jou doelstellingen. In het artikel Starten met Facebook Ads leg ik uit wat doelstellingen zijn. Wanneer jij je bezig houd met conversie optimalisatie dan ga je onderzoeken wat wel werkt en wat juist niet werkt. Dit kan je doen binnen de campagne, advertenties, landingspagina en zelfs je email funnel.
Neem even jezelf als voorbeeld. Je hebt een website of je gaat een website lanceren. Hier kan je een campagne op aanzetten om er verkeer heen te sturen. Wanneer jij ziet dat 1 op de 100 mensen een aanvraag indient dan weet je dat de behaalde conversie op de pagina 1% is. Dus dat betekend dat de kans 1% is dat iemand een aanvraag indient..
Best aan de lage kant als je het aan mij vraagt 😉
Wat je dat kan doen om deze conversie te optimaliseren is aanpassen toepassen binnen je pagina’s
Zo kan je een hele hoop doen om uit eindelijk de hoogste conversie mogelijk te behalen!
- Wees creatief in je headlines
- Durf een doelgroep aan te spreken in plaats van iedereen
- Kleuren van de buttons
- Copywriting
- Afbeeldingen
- Indeling/structuur
Dit zijn onderdelen waar je wijzigingen in kan door voeren om uit eindelijk de prestaties te verbeteren. Uiteraard kan je binnen jou marketing campagne ook een hoop verbeteren. Denk hier bij aan:
- Advertentie foto of video
- De headline van de advertentie
- De copywriting
- De Call To Action knop
- Interesses
Het A/B Split testen van verschillende pagina’s
Zo kan je vooraf 2 verschillende pagina’s maken met uit eindelijk het zelfde doel. Dus leads, offerte aanvragen of aankopen binnen halen. Maar de kracht is om hier juist twee verschillende pagina’s voor te maken zodat je kan gaan testen welke pagina uit eindelijk het beste converteert.
De pagina waarvan jij denk deze vind ik geweldig, en super vet! Dat wil niet zeggen dat een andere persoon deze zelfde mening heeft. Dus vandaar raad ik je aan om zeker verschillende pagina’s te testen om te kijken welke beter converteert.
Heb je al een goede pagina opgezet en converteert deze al goed? Dan kan je altijd de bovenstaande kleine aanpassingen dorvoeren zoals een andere headline bijvoorbeeld.
Hoe belangrijk is de copywriting?
De copywriting binnen jou pagina’s en advertenties zijn heel belangrijk. Ik ga er van uit dat jij ook juist mensen wilt overtuigen van jou goede service of producten?
Hiervoor is copywriting een enorm belangrijk onderdeel voor jou bedrijf. Veel lopen hier op vast maar hier is een bepaald trucje voor waardoor je eigenlijk vrijwel altijd een goede converterende tekst schrijft.
En dat is via het AIDA model. AIDA staat voor (A)ttention, (I)nterest, (D)esire, (A), Action. Wanneer je in deze volgorde een tekst schrijft zal de conversie al vele male hoger zijn als bij teksten waarbij dit model niet is toegepast. En of je nou een tekst schrijft van 100 woorden, of 2000 woorden dat maakt niet uit. Zolang je maar dit framework gebruikt!
Heb jij nog vragen over conversie optimalisatie?
Laat gerust een bericht achter onder deze post. Als jij jou mening met ons wilt delen zouden wij dat ook enorm leuk vinden!